Welkom in Colombia! - Reisverslag uit Colombia, Colombia van Frederiek en Alex - WaarBenJij.nu Welkom in Colombia! - Reisverslag uit Colombia, Colombia van Frederiek en Alex - WaarBenJij.nu

Welkom in Colombia!

Door: Frederiek

Blijf op de hoogte en volg Frederiek en Alex

13 Februari 2014 | Colombia, Colombia

We zijn nu een week in Colombia en voor mijn gevoel zijn we al een maand onderweg. Vorige week dinsdag kwamen we aan in Bogota en allebei hadden we ons in het vliegtuig erop verheugd om te landen en allerlei avonturen te beleven en tegelijkertijd leek het ons heel spannend om aan te komen op dit nieuwe continent vol gevaren. Gelukkig hadden we het onszelf een beetje makkelijk gemaakt en stond er een chauffeur van het hostel op ons te wachten die ons bijzonder vriendelijk welkom heette. Toen we na 15 uur (!) slaap de volgende dag de stad Bogota gingen verkennen, kwamen we supervriendelijke mensen tegen die ons graag wilde helpen met wat we maar wilden en geen enkele aanstoot namen aan ons steenkolen Spaans en ook een hoop grimmige types en mensen die heel erg arm zijn en op straat slapen. De bike tour die we de volgende dag door de stad nemen is een super leerzame tour over de geschiedenis van de stad en het land en hoe die van invloed is op het leven van de huidige inwoners. Onze Colombiaanse gids leert ons over de strijd tussen de Liberalen en de Conservatieven en hoe deze halverwege de vorige eeuw tot een dieptepunt kwam na de dood van Liberale leider Guitan en welk bloedig geweld dit tot gevolg had. Hij vertelde ons dat de huidige burgemeester van de stad in de jaren 70 nog een aanval pleegde op het zittende regime en nu zeer popular is onder de bevolking. Probleem is echter dat hij nu tijdelijk uit zijn ambt is gezet wegens een corruptieschandaal. Verder fietsten we langs een koffiefabriekje, een arena voor stierenvechten, de rosse buurt en een recreatiepark voor de middenklasse. We hebben trouwens een goeie timing voor de biketour, omdat het een autovrije dag is. Kennelijk moet je op deze dag niet proberen het openbaar vervoer te nemen- wat nog wel rijdt- omdat er geen extra bussen zijn ingezet voor de automobilisten, maar dat proberen wij ook niet. Op eigen houtje zijn we naar het museum van Botero en het goudmuseum geweest, beiden erg leuk. Conclusie van deze stad: er zijn zeer mooie dingen te zien, maar het is druk, vies en veel mensen leven in armoede.
Wanneer we na twee dagen onze eerste ´reis´ maken en de stad uitrijden, blijkt het reizen bijzonder soepel te verlopen. We nemen de bus naar Villa de Leyva en moeten daarvoor een keer overstappen. Tijdens de overstap worden we meerdere keren aangesproken met de vraag waar we naartoe willen en zorgen de mannen op het busplatform ervoor dat we goed terecht komen. De reis verloopt langzaam en er worden van allerlei pakketjes meegevoerd met de bus, die de chauffeur dan weer ergens af moet geven. De sfeer is goed en het uitzicht prachtig.
Als we in Villa de Leyva aankomen, blijkt dat een een klein paradijsje van een coloniale stad met prachtige omgeving. De ene dag wandelen we richting woestijnachtig landschap, waar we zowel door de LP al het hostel zijn blijgemaakt met een dooie mus, want je hebt daar Azulblauwe meertjes, maar je het blijkt verboden te zwemmen. Als troostprijs wel heel veel mooie Condors gezien. Daarna een onbestemde soep gegeten op de markt die goed smaakt en goed voedt. Na dit Idyllische dorpje, gaan we naar San Gil, waar Alex gaat parapente.
Van San Gil de nachtbus genomen naar Santa Marta, waar we twee middagjes met onze bleke huiden aan het strand hebben vertoefd. Morgen trekken we het woud in op zoek naar de Verloren Stad, de Ciudad Perdida, waar de Tayrona bevolking woonde of woont. Daar zijn we 5 dagen naar onderweg :)

PS: Fotos volgen als we ergens een snelle internet verbinding vinden!

• 13 Februari 2014 - 06:24

Willemijn:

Superleuk om te lezen!
    Ondertussen al wat minder bleek?
    Waarom is het verboden te zwemmen daar?
    X

• 13 Februari 2014 - 13:04

Annemieke:

Hallo lieverds!
    Wat leuk om over jullie te lezen!Tot gauw,

• 13 Februari 2014 - 14:22

Madeleine:

Wow, het klinkt nu al super gaaf! Leuk ook een beetje geschiedenisles tussendoor :)
    Kijk alweer uit naar het volgende verhaaltje!
    Dikke kus!! X

• 13 Februari 2014 - 17:59

Laura:

Super leuk om te lezen! Nu al een heel avontuur en nog maar net op weg. Geniet ervan en tot het volgende verhaaltje :)
    Dikke kus

• 14 Februari 2014 - 18:21

Roel:

Dag lieverds,
    goed om van jullie te horen (lezen). Mooie verhalen, Fred!
    Ga je num vinden denk je?
    X

• 17 Februari 2014 - 17:22

Florence:

Wat een leuk verhaaltje!! :-) Ben heel benieuwd naar de foto's en de vervolg verhalen! Heeel veel plezier nog lieffies!! x x x Floor

• 07 Maart 2014 - 09:49

Lia:

Hoi Lex en Frederiek,

Ben achterste voren begonnen...ook leuk hoor...haha...